Garbus.pl
  • Śledź nas
Volkswagen Transporter T2 – godny następca modelu T1
Volkswagen Transporter T2 – godny następca modelu T1

Druga odsłona Transportera zadebiutowała w Europie pod koniec lat 60. XX wieku, a dokładniej w 1967 roku. W Polsce szybko został nazwany Ogórkiem, choć za granicą szerzej był znany jako Bay Window Bus albo Bread Loaf. Produkowały go trzy zakłady – zlokalizowane w Niemczech, Argentynie i Meksyku. Ile zmieniło się w nowej wersji Transportera w stosunku do pierwowzoru?

czytaj całość
Volkswagen T1. Historia popularnego „bulika”
Volkswagen T1. Historia popularnego „bulika”

Pełna nazwa tego samochodu to Volkswagen Typ 2 Transporter T1, choć w Polsce był znacznie lepiej znany pod nazwą „bulik”. Jego historia zaczęła się zaraz po zakończeniu drugiej wojny światowej.

W 1947 roku na terenie Minden w środkowych Niemczech doszło do spotkania Bena Pona seniora – holenderskiego importera niemieckiej marki Volkswagen – z zarządcami fabryki w Wolfsburgu. Celem rozmów miała być kolejna dostawa Volkswagenów Typ 1, czyli Garbusów. Partnerzy handlowi zupełnie niespodziewanie wypracowali nową koncepcję niewielkiego samochodu dostawczo-transportowego. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę.

czytaj całość
Jak powstał Frankenstein? Kilka słów o historii VW 181
Jak powstał Frankenstein? Kilka słów o historii VW 181

Początek lat 60. XX wieku przyniósł w Europie szereg zmian, m.in. dynamiczny rozwój NATO. Sprawne działanie organizacji wymagało inwestycji technologicznych, dlatego państwa członkowskie nawiązały współpracę w zakresie stworzenia lekkiej amfibii z napędem na cztery koła.

Oczywiście docelowo Europa Jeep miał służyć jako środek transportu dla wojska i innych służb mundurowych. Projekt ten jednak bardzo długo tkwił w powijakach, a prace postępowały w ślimaczym tempie.

Mniej więcej w tym samym czasie Niemcy opracowali swoją wersję samochodu transportowego. Bazując na modelu Volkswagen Typ 82 – czyli Kübelwagen (terenowy T1) – stworzyli VW 181, który znany jest także pod obiegową nazwą Kurierwagen. Z powodzeniem można przyrównać go do postaci Frankensteina z powieści Marry Shelley.

czytaj całość
Volkswagen Typ 3 – pierwowzór Golfa
Volkswagen Typ 3 – pierwowzór Golfa

Volkswagen Typ 3 to niewielki samochód osobowy, który – przynajmniej na pierwszy rzut oka – nie wyróżnia się na tle kompaktów z przełomu lat 60. i 70. Niewielu miłośników motoryzacji zdaje sobie jednak sprawę, że ten „nudny oldtimer” to tak naprawdę pierwowzór Golfa I.

Poznaj jego historię i przekonaj się, jak długa droga prowadziła od Volkswagena Typ 3 do najnowszego Golfa VIII.

czytaj całość
Jak Volkswagen Garbus wpłynął na rozwój motoryzacji?
Jak Volkswagen Garbus wpłynął na rozwój motoryzacji?

Historię Volkswagena T1 (w Polsce zwanego „Garbusem” lub „Chrabąszczem” od VW Beetle) można przyrównać do opowieści spod znaku płaszcza i szpady. Romantyzm i emocje w jednym? Czemu nie!

Oto krótka opowieść o samochodzie, który odcisnął piętno na obrazie dzisiejszej motoryzacji.

czytaj całość
Czy wiesz, jakim samochodem jeździł Twój dziadek? Historia Volkswagena w Polsce.
Czy wiesz, jakim samochodem jeździł Twój dziadek? Historia Volkswagena w Polsce.

W czasach młodości naszych dziadków samochód osobowy był luksusem. Jeżeli ktoś mógł sobie pozwolić na własne cztery kółka, najczęściej kupował produkt z polskiej fabryki – taki jak Syrena czy Polonez. Szczytem marzeń była jednak niemiecka jakość oferowana przez markę Volkswagen. Oto modele samochodów, do których wzdychały poprzednie pokolenia.

czytaj całość
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium