Garbus.pl
  • Śledź nas
Jaki olej wybrać do silnika Garbusa?
Jaki olej wybrać do silnika Garbusa?
/userdata/public/news/images/28.jpg

Jaki olej wybrać do silnika Garbusa?

Większość początkujących kierowców, wybierając olej do silnika, kieruje się przede wszystkim renomą producenta. Znanych firm jest całkiem sporo – Valvoline, Motul, Eneos, Ravenol i wielu innych. Okazuje się jednak, że to nie producent jest tutaj najważniejszy. Na co powinieneś zwrócić uwagę, kiedy szukasz oleju do klasycznego Volkswagena?

 

Dlaczego wybór oleju ma tak istotne znaczenie?

Oleje silnikowe pełnią kilka istotnych funkcji. Przede wszystkim wydłużają żywotność poszczególnych elementów jednostki napędowej. Dzięki pokryciu ich zabezpieczającą warstwą olej spowalnia zużycie podzespołów.

 

Poprzez zmniejszenie tarcia między tłokami i cylindrami redukcji ulega ilość spalanego paliwa. Dodatkowo olej uszczelnia komorę spalania i chłodzi pracujące elementy, więc silnik mniej się nagrzewa. Odciąża to układ chłodniczy.

 

Zadaniem oleju jest też zbieranie zanieczyszczeń, które gromadzą się w silniku wskutek pracy metalowych elementów (np. drobne opiłki, osad). Olej poprawia komfort jazdy, sprawiając, że silnik pracuje ciszej. Dobrze dobrany olej do silnika sprawi, że Twój Garbus będzie dłużej sprawny.

Tutaj znajdziesz części do układu olejowego Garbusa.

 

Z czego składa się olej samochodowy?

Każdy olej samochodowy składa się z dwóch grup substancji – bazy olejowej, która stanowi około 80% całkowitej masy oleju, oraz dodatków uszlachetniających, które zajmują pozostałe 20%.

 

W zależności od zastosowania oleju baza olejowa może być:

 

  • syntetyczna,
  • półsyntetyczna,
  • mineralna

 

Obecnie najczęściej stosuje się oleje półsyntetyczne i syntetyczne ze względu na ich właściwości użytkowe.

 

Sama baza olejowa to jednak za mało, aby właściwie zabezpieczyć silnik. Dlatego producenci uzupełniają swoje produkty półsyntetyczne i syntetyczne o dodatkowe substancje. Zazwyczaj będą to:

  • detergenty – zapobiegają przyklejaniu się złogów olejowych do metalowych powierzchni silnika;
  • dyspergatory – powodują zlepianie się ze sobą cząsteczek zanieczyszczeń tak, aby unosiły się w zawiesinie oleju, a nie przywierały do jednostki napędowej, przyspieszając jej zużycie;
  • modyfikatory tarcia oraz tzw. substancje anti-wear i extreme pressure – pomagają zmniejszyć tarcie przy bardzo intensywnej pracy silnika.

 

W olejach mineralnych znajdziesz także depresatory oraz modyfikatory lepkości. Sprawiają one, że olej zachowuje się w jednakowy sposób zarówno przy wysokich, jak i niskich temperaturach. Możesz więc korzystać z niego przez cały rok.

 

Jak wybrać olej do samochodu?

Każdy producent podaje nieco inne wytyczne, jeżeli chodzi o parametry techniczne oleju. Niektóre firmy zalecają stosowanie produktów o konkretnych parametrach (zazwyczaj kupisz je w ASO), inne posługują się wartościami granicznymi, jakie musi spełniać olej silnikowy, aby należycie pełnił swoją funkcję.

 

Jeżeli chcesz mieć pewność, że wybierasz dobry olej, w pierwszej kolejności kieruj się wytycznymi dystrybutora. To samo dotyczy także ilości oleju oraz częstotliwości jego wymiany.

 

Czym jest klasa jakości oleju silnikowego?

Klasa oleju powinna być punktem wyjścia dla dalszych poszukiwań. Marka Volkswagen do określenia ogólnego przeznaczenia produktu odwołuje się do hierarchii Europejskiego Zrzeszenia Producentów Pojazdów Samochodowych ACEA (ang. European Automobile Maufacturers’ Association). Posługuje się w tym celu oznaczeniami literowymi A – dla silników benzynowych, B – dla silników wysokoprężnych, C – dla silników wyposażonych w filtr DPF lub katalizator.

 

W przypadku samochodów sprzed kilku dekad standardem będzie najczęściej olej klasy A.

[product show="main" limit="50"]

Jak dobrać klasę lepkości oleju silnikowego?

Równie ważna, co klasa jakości, jest lepkość oleju silnikowego. Aby dobrze ją zrozumieć, trzeba odwołać się do klasyfikacji utworzonej przez SAE (ang. Society of Automotive Engineers, SAE). Można w niej wyróżnić 14 klas lepkości oleju: 6 zimowych i 8 letnich. Jak czytać poszczególne oznaczenia?

 

Oznaczenie oleju podaje się przykładowo w ten sposób: 10W40 lub 20W50. Oznaczenie umieszczone przed literą W określa zachowanie się oleju w niskich temperaturach przy założeniu, że 0W pozwala uruchomić silnik przy temperaturze -35°C. Każde kolejne 5°C przekłada się na odpowiednio wyższą temperaturę minimalną. Z kolei cyfra po literze W odnosi się do zachowania się oleju w wysokich temperaturach. Im jest ona wyższa, tym gęstszy będzie olej przy danej temperaturze. Czy to jednak znaczy, że zawsze trzeba wybierać olej jak najgęstszy? Niekoniecznie!

 

Oleje rzadkie gwarantują niskie opory i większą ekonomię jazdy. Oferują jednak gorszą ochronę przed zatarciem silnika. Z kolei oleje gęste tworzą wytrzymałą barierę zabezpieczającą, ale sprawiają, że podzespoły muszą wykonać cięższą pracę.

 

W praktyce wielu kierowców decyduje się na zmianę oleju silnikowego z typowo letniego na zimowy, kiedy na zewnątrz panują mrozy. Zapewnia to sprawne funkcjonowanie wszystkich podzespołów.

 

Sprawdź tutaj, jak zadbać o swój zabytkowy samochód zimą.

 

Wybór odpowiedniego oleju do zabytkowego samochodu nie jest przesadnie trudnym zadaniem, ale wymaga chwili zastanowienia. W końcu na tym samym płynie będziesz jeździł przynajmniej przez najbliższych kilka miesięcy. Warto wybrać go świadomie. Jeżeli szukasz sprawdzonych rozwiązań do klasyków motoryzacji, sprawdź ofertę sklepu Garbus.pl.

Polecane dla Ciebie

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
[WIDGET-WZ]
Sklep internetowy Shoper Premium