Garbus.pl
  • Śledź nas
6 ciekawostek o VW Garbusie, których nie znasz
6 ciekawostek o VW Garbusie, których nie znasz
/userdata/public/news/images/27.jpg

6 ciekawostek o VW Garbusie, których nie znasz

Klasyka niemieckiej motoryzacji, model Volkswagen Garbus, znany też jako Volkswagen T1, to jeden z najlepiej rozpoznawalnych samochodów w historii. Choć powstał pod koniec lat 40. ubiegłego wieku, do dziś cieszy się ogromną popularnością wśród miłośników zabytkowych pojazdów. Jesteś pewien, że wiesz o nim wszystko? Przeczytaj ten artykuł!

 

1.    Niezwykła popularność Garbusa

Niewiele samochodów może rywalizować z rozpoznawalnością pierwszego Volkswagena. Jest on jednym z najdłużej produkowanych samochodów w historii motoryzacji. Kolejne egzemplarze opuszczały fabryki w latach 1938–2003. W porównaniu z obecną generacją aut, których kolejne wersje i modele pojawiają się co 2–3 lata – to wynik, który naprawdę robi wrażenie.

Przez 65 lat wytworzono łącznie ponad 21 mln egzemplarzy Garbusa.

Tutaj przeczytasz więcej o historii Volkswagena Typu 1.

 

2.    Volkswagen Garbus był propagandową wizytówką III Rzeszy

Nawet osoby, które interesują się zabytkowymi samochodami, nie zawsze wiedzą, że popularny Garbus zaczynał swoją karierę jako propaganda rządów Adolfa Hitlera w Niemczech. Przywódca Rzeszy wydał w przededniu wojny polecenie, aby stworzyć „samochód dla ludu” (niem. Volkswagen). Miał on być pojemny, szybki, bezawaryjny, łatwy w utrzymaniu i niedrogi.

Tego zadania podjął się konstruktor samochodów sportowych Ferdinand Porsche. Za ten projekt otrzymał on nawet Niemiecką Nagrodę Narodową w Dziedzinie Nauki i Sztuki, która miała w nazistowskich Niemczech stanowić alternatywę dla Nagrody Nobla.

Co ciekawe, niemieckie miasto Wolfsburg pierwotnie powstało właśnie po to, aby ulokować w nim fabryki produkujące Garbusa. Jego oryginalna nazwa brzmiała Stadt des KdF Wagens – Wolfsburg. Skrót KdF oznaczał właśnie Garbusa, który miał utożsamiać aktualne w tamtym czasie ideały – od nazwy nazistowskiej organizacji Kraft durch Freude, czyli siła przez radość.

Niestety, w czasie samej wojny samochody nie powstawały. Osoby, które wpłaciły zaliczki, zamiast auta otrzymywały… przydział do wojska. Znacznie więcej powstawało za to łazików i amfibii na bazie technologicznej Garbusa.

 

3.    Volkswagen Garbus wcale nie taki wyjątkowy?

Choć design Volkswagena Typ 1 uchodzi za jeden z najbardziej ponadczasowych, istnieje sporo wątpliwości co do tego, czy rzeczywiście jest tak wyjątkowy. Wielokrotnie dopatrywano się w nim łudzącego podobieństwa do czechosłowackiej Tatry.

Nie obyło się zresztą bez procesu sądowego. Czechosłowacki producent pozwał niemiecką firmę o użycie 25 opatentowanych rozwiązań. Ze względu na niemiecką inwazję na tereny Czechosłowacji w roku 1938 sporu nie udało się zakończyć. Budzące wątpliwości modele Tatry zostały usunięte z wystaw, ponieważ firma miała się zająć produkcją sprzętu dla wojska.

Po wojnie jednak koncern Volkswagen zapłacił firmie Ringhoffer-Tatra 3 mln marek niemieckich odszkodowania.

 

4.    Rozwój Volkswagena Garbusa po II wojnie światowej

Pomimo klęski Niemiec w globalnym konflikcie Brytyjczykom udało się wskrzesić fabryki w Wolfsburgu. Sukces Garbusa przerósł najśmielsze oczekiwania. Kolejne linie produkcyjne powstały w Meksyku, Brazylii i Belgii. Auta były wysyłane do 140 państw świata!

Ewolucja Garbusa doprowadziła do stopniowego powiększania silnika auta. Pierwotnie była to jednostka napędowa o 1131 cm3. Ostatnie wersje mogły pochwalić się pojemnością 1584 cm3. Specyficzne rozłożenie cylindrów, nachylonych pod kątem 180°, powodowało podczas pracy wyjątkowy, zapadający w pamięć dźwięk.

 [product show="new" limit="50" slider="true" onlyAvailable="true"]

5.    Ciekawe rozwiązania technologiczne

Jak na samochód przedwojenny, w Garbusie zastosowano kilka ciekawych rozwiązań. Przede wszystkim motor to silnik przeciwsobny, tzw. Boxer. Był on chłodzony powietrzem. Obecnie taką technologię stosuje się już wyłącznie w silnikach samochodów marki Porsche i Subaru. Do niedawna wdrażała je także Lancia i Alfa Romeo.

W popularnym „Chrabąszczu” płyta podłogowa była skręcana z nadwoziem za pomocą śrub. Stosowanie śrub pozwoliło na wykorzystanie dokładnie tej samej płyty podłogowej do produkcji popularnego Bulika, czyli osobowego busa.

Dzisiaj stosuje się już tylko metodę spawania. Zwróć na to uwagę, kiedy oglądasz Garbusy na wystawie. Jeżeli widzisz ślady spawów, oznacza to, że samochód nie ma w pełni oryginalnej konstrukcji. Sprawdź najważniejsze wydarzenia motoryzacyjne, na których obejrzysz zabytkowe auta.

Wśród innych ciekawych detali warto wymienić m.in.:

  • filtr powietrza osadzony w metalowej puszce;
  • podatność silnika na tuning (np. dwa gaźniki, wymiana układu dolotowego);
  • wlew paliwa umieszczony z przodu w bagażniku;
  • dźwignia do otwierania bagażnika umieszczona w przednim schowku.

 

6.    Trwałość ponad wszystko

Część kierowców wytyka Garbusowi słabą widoczność przez przednią szybę i małą ilość miejsca na głowy pasażerów zajmujących tylne siedzenia.

Warto jednak zwrócić uwagę na wielodrążkowe zawieszenie, które – choć twarde – zapewnia przewidywalność na zakrętach, a także jego trwałość. Niemiecki koncern postawił na to, aby jego samochód był dopracowany w najdrobniejszych detalach i dobrze znosił wielokilometrowe podróże.

Z produkcją Volkswagena Garbusa wiąże się wiele sekretów, tajemnic i niespodzianek – zarówno chlubnych i godnych podziwu, jak i tych, o których koncern wolałby zapewne zapomnieć. Jeżeli jesteś posiadaczem tego legendarnego samochodu i szukasz przeznaczonych do niego części, sprawdź ofertę https://garbus.pl/ i odkryj magię drzemiącą w motoklasyce.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
[WIDGET-WZ]
Sklep internetowy Shoper Premium