Garbus.pl
  • Śledź nas
Co składa się na cenę zabytkowego auta?
Co składa się na cenę zabytkowego auta?
/userdata/public/news/images/29.jpg

Co składa się na cenę zabytkowego auta?

Rynek klasyków motoryzacji rośnie z każdym rokiem. Inwestycje w zabytkowe samochody mogą być obecnie bardziej opłacalne niż kolekcjonowanie drogich alkoholi, kamieni szlachetnych, a nawet… wynajem nieruchomości. Dlaczego tak się dzieje i jakie czynniki kształtują cenę zabytkowego auta?

 

Jak wycenia się wartość samochodu?

W przypadku samochodów produkowanych od kilku czy kilkunastu lat cenę pojazdu określa przede wszystkim jego wartość w rozumieniu ekonomicznym. Składa się na nią kilka czynników:

 

  • rocznik;
  • kilometraż;
  • stan techniczny;
  • historia wypadkowa;
  • kolor lakieru.

 

Duże znaczenie ma też wersja auta. Te lepiej wyposażone, w opcji Premium lub Sport, zazwyczaj wyceniane są drożej. Ostatecznie o cenie może zadecydować lokalizacja sprzedającego. Nietrudno się domyślić, że ten sam samochód będzie kosztował więcej w województwie mazowieckim niż w podlaskim.

 

Kiedy sprzedajesz używanego Volkswagena Golfa czy Jettę, ich wartość określa więc niemal wyłącznie suma wartości części i nie ma tu miejsca na sentyment. W przypadku klasyki motoryzacji wycena wygląda zupełnie inaczej.

 

Wycena klasyków wcale nie jest taka prosta

W transakcjach z udziałem samochodów zabytkowych wartość ekonomiczna schodzi na drugi plan. Zastępuje ją natomiast wartość względna – specjaliści od wyceny mówią o tzw. relative value. To Twoje wspomnienia, które kojarzą Ci się z kilometrami spędzonymi za kierownicą, ale także historia samego pojazdu.

 

Ogromne znaczenie ma udział zabytkowego samochodu w ważnych wydarzeniach o historycznym znaczeniu. Liczy się też poprzedni właściciel (lub właściciele). Jeżeli była nim osoba znana, np. polityk, celebryta lub artysta, wartość auta gwałtownie wzrasta.

 

Miłośnicy zabytkowych samochodów zwracają też uwagę na wersję pojazdu. Krótkie, limitowane serie kolekcjonerskie wyróżniające się pojedynczymi detalami, takimi jak zmieniona deska rozdzielcza czy odświeżone klosze tylnych świateł, potrafią kosztować naprawdę dużo.

 

O ile nowe auta wraz z upływem lat tracą na wartości, o tyle w przypadku klasyków jest odwrotnie. Każdy rok upływa na Twoją korzyść, a im pojazd będzie starszy, tym lepiej. Nietrudno znaleźć oferty Volkswagena Garbusa sprzed 50 czy 60 lat, gdzie cena była ustalona na poziomie kilkuset tysięcy euro. Mimo to nabywcy trafiali się na ogół bardzo szybko.

[product show="promotion" limit="20" slider="true" onlyAvailable="true"]

Jak wyliczyć wartość klasyka motoryzacji?

Wartość ekonomiczną auta można ustalić relatywnie łatwo. Wystarczy sprawdzić porównywalne oferty w sieci lub poprosić znajomego mechanika o wycenę. Oczywiście możesz za kilkuletnie auto zażądać kwotę kilkukrotnie przekraczającą jego wartość, ale szansa, że znajdziesz nabywcę, będzie bardzo mała.

 

Klasyki wycenia się dużo trudniej. Wymagana jest do tego wiedza nie tylko z zakresu motoryzacji, lecz także dostępności poszczególnych modeli i części, popularności samochodu oraz trendów cenowych w ujęciu globalnym. W końcu Volkswagen Garbus, którym jeździł John Lennon, będzie wart fortunę w Stanach Zjednoczonych i w każdym innym kraju.

 

Nawet zakłady ubezpieczeń nie stosują powszechnych tabel do ubezpieczania samochodów sprzed kilku dekad. Współpracują z wyspecjalizowanymi warsztatami, które zajmują się najczęściej tylko naprawą, renowacją i detailingiem aut zabytkowych.

 

To jeszcze nie wszystko. Cena względna ma to do siebie, że dla każdego oznacza co innego. Wydarzenie, które dla sprzedającego ma ogromne znaczenie, dla kupującego może być całkowicie nieistotne.

 

Ten mechanizm wyceny działa również w drugą stronę – wyobraź sobie, że ktoś szuka akurat Garbusa w wariancie kabrioletu. Na rynek trafiło ich stosunkowo mało. Wyróżniały się one m.in. chromowanym wydechem i pikowaną, skórzaną tapicerką. Kupujący będzie w stanie zapłacić za dany model niemal dowolną cenę, chociaż dla sprzedającego może być wart tyle, co zwyczajny, stary samochód.

 

Na tym polega magia klasyków motoryzacji. Dla jednych są one warte fortunę, inni sprzedaliby je za bezcen.

 

Potrzebujesz pomocy przy wycenie zabytkowego auta? Zajrzyj tutaj!

Jeżeli chcesz kupić lub sprzedać samochód z lat 50. lub 60. ubiegłego wieku, nie wystarczy zadać sobie pytanie o jego stan techniczny. Często brakuje też porównywalnych transakcji jako punktów odniesienia, ponieważ niektóre auta są jedyne w swoim rodzaju.

 

Na międzynarodowym rynku stosuje się kilka systemów wyceny, opartych na wytycznych publikowanych:

 

  • w Kelleys Blue Book (obecnie dostępna już wyłącznie online);
  • przez NADA (National Automobile Dealers Association);
  • przez wydawnictwo Hemmings.

 

Pomocny może okazać się też serwis aukcyjny Meckum oraz witryna AntiqueCar.com.

 

Gdzie szukać części zapasowych do klasyka?

Jeżeli udało Ci się już ustalić wartość zabytkowego samochodu, zapewne zastanawiasz się, gdzie znaleźć zapasowe części. Zajrzyj na naszą stronę główną i wybieraj spośród oryginalnych elementów do takich aut, jak Volkswagen Garbus, Bulik czy T14 Karmann Ghia.

 

Znajdziesz u nas wszystkie podzespoły, których szukasz – od części blacharskich, po elementy układu kierowniczego, zawieszenia czy elektroniki. Nie jesteś pewien, co wybrać? Chętnie Ci pomożemy!

 

Odkryj wyjątkowe miejsce w sieci, prowadzone przez takich samych pasjonatów klasycznej motoryzacji, jak Ty.

Polecane dla Ciebie

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
[WIDGET-WZ]
Sklep internetowy Shoper Premium