Garbus.pl
  • Śledź nas
Volkswagen T1. Historia popularnego „bulika”
Volkswagen T1. Historia popularnego „bulika”
/userdata/public/news/images/5.jpg

Volkswagen T1. Historia popularnego „bulika”

Pełna nazwa tego samochodu to Volkswagen Typ 2 Transporter T1, choć w Polsce był znacznie lepiej znany pod nazwą „bulik”. Jego historia zaczęła się zaraz po zakończeniu drugiej wojny światowej.

W 1947 roku na terenie Minden w środkowych Niemczech doszło do spotkania Bena Pona seniora – holenderskiego importera niemieckiej marki Volkswagen – z zarządcami fabryki w Wolfsburgu. Celem rozmów miała być kolejna dostawa Volkswagenów Typ 1, czyli Garbusów. Partnerzy handlowi zupełnie niespodziewanie wypracowali nową koncepcję niewielkiego samochodu dostawczo-transportowego. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę.

Wszystko zaczęło się od kartki z notesu

Punktem wyjścia dla nowego modelu samochodów okazał się pojazd o konstrukcji skrzyniowej, stworzony z bryły Volkswagena T1 wyłącznie do użytku wewnętrznego fabryki jako środek transportu.

Podobno Ben Pon zobaczył go przypadkiem w ruinach fabryki i szybko narysował w notesie szkic samochodu. Projekt przewidywał umieszczenie silnika z tyłu pojazdu oraz ładowność 750 kg. Okazało się, że nie trzeba było wiele namów, aby nowy członek zarządu Volkswagena, Heinrich Nordhoff, zaakceptował ideę i przekazał pomysł swojemu głównemu konstruktorowi, Alfredowi Haesnerowi.

Pierwszy, testowy egzemplarz (Typ 29) powstał niespełna rok po spotkaniu, na początku 1948 roku. Ochrzczono go mianem „Bulli” (od pierwszych sylab niemieckiej nazwy, Bus Lieferwagen). Pod koniec kolejnego roku samochód zaprezentowano publicznie. Został przyjęty na tyle ciepło, że w 1950 roku rozpoczęto seryjną produkcję modelu w fabryce w Wolfsburgu.

Polskie nazewnictwo bulika przestaje dziwić w kontekście nazwy Bulli, prawda?

Cztery twarze Volkswagena T1

Już na samym początku kierowcom zaproponowano wybór jednej z czterech wersji bulika. Do wyboru był samochód dostawczy, ośmioosobowy mikrobus, mobilny sklep oraz pojazd specjalny. Do kolekcji szybko dołączył piąty model, tzw. Samba. Na tle poprzedników wyróżniał się połączeniem dwóch barw lakieru, większą ilością okien (aż 21 szyb), chromowanymi insertami oraz odsuwanym dachem.

Przestronne wnętrze VW Bulika i duże możliwości personalizacji sprawiły, że Volkswagen T1 szybko został wykorzystany jako pierwsza karetka. W tej wersji VW Bulika zbiornik paliwa i koło zapasowe przesunięto oraz przemodelowano bagażnik.

Ostatecznie model T1 występował w następujących wersjach: Kastenwagen, Kombi, Kleinbus, Samba oraz Westfalia i w aż 11 konfiguracjach nadwozia. Produkowany był w latach 1950–1967. Użytkownicy chwalili sobie przede wszystkim dobrą widoczność, ładowność i przestronne wnętrze. Swoich rywali w segmencie niedużych samochodów dostawczych Volkswagen dopatrywał się w modelach Dodge A100, Ford Econoline, Chevrolet Corvair 95 czy ZSD Nysa.

[product search="bulik" limit="24" slider="true" onlyAvailable="true"]

Rozbudowa fabryki Volkswagen

Wprawdzie Transporter T1 nie dorównał popularnością Garbusowi, ale w ciągu czterech lat wyprodukowano go ponad 100 tysięcy sztuk. Położył również kamień węgielny pod kulturę hippisów i kojarzył się z epoką Flower Power, co tylko zwiększało jego popularność. Kiedy stutysięczny egzemplarz samochodu opuścił fabrykę, zarząd Volkswagena zdał sobie sprawę, że fabryka w Wolfsburgu nie ma już zapasu mocy produkcyjnych.

Podjęto więc decyzję o wybudowaniu nowej fabryki, która będzie zajmowała się wyłącznie montowaniem samochodów przeznaczonych do sprzedaży masowej. Ponad 200 gmin zażarcie walczyło o zaszczyt zostania wsparciem dla głównej siedziby Volkswagena, ale ostatecznie wybór padł na Hanower. Budowa trwała zaledwie rok. Prace postępowały błyskawicznie i dokładnie w Dzień Kobiet 1956 roku w zakładzie w Hanowerze z taśmy zjechał pierwszy Volkswagen T1.

W nowej fabryce zatrudnionych było niemal 5 000 pracowników, którzy składali nawet 300 Transporterów dziennie. Szybko okazało się, że hala produkcyjna jest za mała i dobudowano drugą montażownię. Wzrosła też liczba pracowników (o niemal 80%). W latach 60. zakład w Hanowerze był najnowocześniejszą fabryką samochodową na świecie.

Co drzemało pod maską Volkswagena T1?

Jeszcze podczas testów okazało się, że podłoga zapożyczona od Garbusa jest zbyt słaba na przewożenie dużych ciężarów, dlatego pojawiła się konieczność wzmocnienia jej specjalną ramą. Nośność miała wynosić 750 kg, ale z czasem wzrosła do 825 kg, a w ostatnich latach nawet do 900 kg. Jednocześnie utrzymano spalanie na poziomie 8–9 litrów na 100 kilometrów. Dzięki testom prowadzonym w tunelu aerodynamicznym udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza Cw z 0,75 do 0,44. Był to wynik lepszy od wartości, jaką mógł pochwalić się Volkswagen Garbus (0,48).

Prototyp był nieustannie ulepszany. W 1958 roku wprowadzono podwójną kabinę, a rok później – w pełni zsynchronizowaną przekładnię. Zamieniono także kierunkowskazy mechaniczne na klasyczne charakterystyczne dla VW Transportera T1 „migacze”. Model T1 był także pierwszym samochodem klasy D (lub E), który otrzymał drzwi rozsuwane w miejsce skrzydłowych.

Transporter T1 występował, jako dwu- i trzy drzwiowy pickup albo pięciodrzwiowy van (lub minibus). Był wyposażony w czterobiegową, manualną skrzynię biegów oraz tylny napęd.

Jednostką napędową był znany z Garbusa benzynowy silnik B4 Boxer chłodzony powietrzem o pojemności od 1,1 (25 KM) do 1,6 litra (47 KM). Wersja z motorem 1.5 osiągała prędkość nawet 108 km/h.

Kiedy Volkswagen Typ 2 Transporter T1 rodził się na kartce papieru, nikt nie spodziewał się, że zyska aż tak dużą popularność. Być może przesądziła o tym prostota konstrukcji i wygoda użytkowania? A może samochód trafił w gusta hippisów? Jedno jest pewne: w Europie sprzedano ponad milion egzemplarzy.

Kiedy podczas jazdy samochodem odruchowo zmieniamy biegi, przypomnijmy sobie historię motoryzacji i to, że jeszcze nie tak bardzo dawno temu sprzęgło trzeba było wcisnąć nie raz, a dwa razy.

Polecane dla Ciebie

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
[WIDGET-WZ]
Sklep internetowy Shoper Premium