Garbus.pl
  • Śledź nas
Co warto wiedzieć, sprowadzając zabytkowe auto z zagranicy?
Co warto wiedzieć, sprowadzając zabytkowe auto z zagranicy?
/userdata/public/news/images/45.jpg

Co warto wiedzieć, sprowadzając zabytkowe auto z zagranicy?

Zakup wymarzonego pojazdu zabytkowego w kraju niestety nie zawsze jest możliwy. Wynika to z małej dostępności modeli aut zachowanych w akceptowalnym stanie. Sprowadzenie zabytkowego auta z zagranicy to dobre rozwiązanie. W ten sposób możesz kupić wymarzonego klasyka, sprowadzić do kraju i cieszyć się jazdą kultowym pojazdem przez kolejne dziesiątki lat. Po nabyciu pojazdu poza granicami kraju konieczne jest dopełnienie kilku formalności, np. opłacenie cła.

Sprowadzanie zabytkowego samochodu z zagranicy – formalności urzędowe

Decydując się na sprowadzenie pojazdu zabytkowego z zagranicy, musisz przede wszystkim zadbać o umowę kupna-sprzedaży z wcześniejszym właścicielem. To podstawowy dokument, który jest wymagany w trakcie rejestracji nowego auta w urzędzie. Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy nie jest skomplikowana. Podstawowe dokumenty, których potrzebujesz do zarejestrowania pojazdu zabytkowego sprowadzonego z innego państwa to:

  • podpisana umowa sprzedaży,
  • aktualny dowód rejestracyjny wraz z badaniem technicznym,
  • uzupełniony wniosek o rejestrację zabytkowego auta,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne,
  • potwierdzenie uiszczenia opłat urzędowych związanych z rejestracją,
  • potwierdzenie uregulowania opłaty akcyzowej,
  • informacje potwierdzające fakt wyrejestrowania pojazdu w kraju zamieszkania poprzedniego właściciela.

O tych dokumentach nie możesz zapomnieć po sprowadzeniu pojazdu zabytkowego z zagranicy. W przeciwnym razie będziesz mieć problem z zarejestrowaniem auta w urzędzie na terenie Polski.

Pamiętaj! Sprowadzenie zabytkowego auta z zagranicy wymaga złożenia dokumentów w odpowiednim urzędzie. Zależnie od miejsca zamieszkania możesz to zrobić: w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub urzędzie dzielnicy. Konieczne jest także dostarczenie przetłumaczonych dokumentów. Jeśli sprowadzasz zabytkowy samochód z zagranicy, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami tłumacza.

Rejestracja pojazdu zabytkowego z zagranicy w Polsce – ile to kosztuje?

Całkowite koszty rejestracji sprowadzonego zabytkowego auta z zagranicy mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Skąd taka kwota? Otóż podstawowa opłata to koszty rzeczoznawcy, którego opinia jest niezbędna do wydania białej karty pojazdu. To podstawowy dokument stwierdzający, że dane auto jest uznawane za zabytek i może być zarejestrowane na żółte tablice.

Do tego musisz doliczyć wydatki związane z badaniem technicznym na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów oraz opłaty urzędowe. Poniżej przedstawiamy orientacyjny koszt rejestracji pojazdu na zabytek wraz z wyszczególnionymi opłatami:

  • opinia rzeczoznawcy – do 1500 złotych,
  • wydanie białej karty – do 800 złotych,
  • badanie techniczne – 305 złotych,
  • wydanie tablic rejestracyjnych – 100 złotych,
  • dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, nalepka kontrola i legalizacyjna – 98,50 złotych,
  • opłata ewidencyjna – 2 złote.

Jak widzisz, koszty zarejestrowania auta sprowadzonego z zagranicy jako zabytek mogą być spore. Musisz się z tym liczyć, jeśli chcesz podróżować na co dzień kultowym pojazdem z dawnych lat.

Ile kosztuje sprowadzenie zabytkowego auta z zagranicy?

Koszty związane ze sprowadzeniem zabytkowego auta z zagranicy są w dużej mierze uzależnione od tego, jakie auto chcesz kupić. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wydatków związanych z zakupem antycznego pojazdu? Sprawdź artykuł na naszym blogu: Co składa się na cenę zabytkowego auta? To nie tylko model i rok produkcji, lecz także liczba przejechanych kilometrów oraz stan techniczny. Kluczowe czynniki, które wpływają na całkowite koszty sprowadzenia zabytkowego auta z zagranicy do Polski to:

  • kosz transportu, czyli odległość miejsca zakupu od miejsca zamieszkania,
  • wartość pojazdu,
  • opłaty akcyzowe.

Sprowadzenie zabytkowego samochodu z zagranicy najczęściej wiąże się z wydatkiem na poziomie od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Do ceny pojazdu musisz doliczyć wydatki związane z transportem. Jeśli klasyk zostanie przywieziony na lawecie: koszty mogą wzrosnąć o kolejne kilka tysięcy złotych.

Klasyczne auta z zagranicy a podatek akcyzowy – co warto wiedzieć?

Kolejne wydatki związane z rejestracją zabytkowego auta sprowadzonego z zagranicy to podatek akcyzowy. W 2023 roku obowiązują następujące stawki:

  • 18,6% dla pojazdów osobowych o pojemności silnika większej niż 2000 cm3,
  • 3,1% dla pozostałych pojazdów sprowadzanych z zagranicy.

Sprowadzając zabytkowe samochody z zagranicy praktycznie zawsze, musisz liczyć się z wyższą opłatą akcyzową, chociażby ze względu na spore pojemności starszych silników. Przykładowo: sprowadzając zabytkowe auto z zagranicy o wartości 100 tys. złotych i pojemności silnika ponad 2000 cm3, zapłacisz 18 600 złotych akcyzy.

Uiszczenie opłaty akcyzowej musisz zrealizować w ciągu 30 dni od daty zakupu zabytkowego auta. Po opłaceniu akcyzy masz 14 dni dna złożenie stosownej deklaracji w urzędzie skarbowym odpowiednim dla swojego miejsca zamieszkania. W formularzu trzeba podać takie dane, jak:

  • data i miejsce złożenia deklaracji,
  • dane podatnika, czyli właściciela sprowadzonego zabytkowego auta z zagranicy,
  • dane pojazdu,
  • kwota oraz stawka procentowa zapłaconego podatku akcyzowego.

Tak dopełnione formalności pozwolą Ci przejść przez następne kroki po sprowadzeniu klasycznego auta z zagranicy, czyli jego rejestrację w urzędzie. A może dopiero planujesz zakup samochodu zabytkowego za granicą i nie wiesz, jak znaleźć idealny pojazd dla siebie? Sprawdź nasz artykuł, gdzie szukać samochodów zabytkowych na sprzedaż i wybierz się na udane zakupy motoryzacyjne.

[product show="promotion" limit="40" slider="true" onlyAvailable="true"]

Czy warto sprowadzać zabytkowe auta z zagranicy? Podsumowanie

Jest naprawdę mnóstwo powodów, dla których warto zdecydować się na sprowadzenie zabytkowego pojazdu z zagranicy. Poza granicami Polski będziesz mieć znacznie większy wybór kultowych modeli w lepszym stanie wizualnym oraz technicznym. Oprócz tego zyskasz: krótkoterminowe OC, jeśli nie używasz samochodu przez cały rok i bezterminowe badanie techniczne (jeśli nie używasz pojazdu do jazdy na co dzień). Jeśli interesuje Cię więcej informacji o OC dla klasyka, przeczytaj nasz artykuł o ubezpieczeniu zabytkowego pojazdu. Dowiesz się, jakie są koszty polisy oraz gdzie szukać najlepszych ofert ubezpieczenia.

Sprowadzenie zabytkowego samochodu z zagranicy może generować spore koszty, ale daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o wybór antycznych aut do swojej kolekcji. Dla osób, które poszukują naprawdę rzadkich okazów, sprowadzenie zabytkowego auta z zagranicy jest jedynym słusznym rozwiązaniem, niezależnie od kosztów i formalności.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
[WIDGET-WZ]
Sklep internetowy Shoper Premium