Garbus.pl
  • Śledź nas
Czy sztuka nowoczesna i VW Beetle idą w parze?
Czy sztuka nowoczesna i VW Beetle idą w parze?
/userdata/public/news/images/14.jpg

Czy sztuka nowoczesna i VW Beetle idą w parze?

Volkswagena Garbusa można określić na wiele sposobów, a każdy przymiotnik byłby pozytywny. Chyba jednak nikomu nie przyszłoby do głowy, aby mówić o nim, jak o samochodzie nowoczesnym. Okazuje się jednak, że wśród artystów znalazł się ktoś, kto uczynił z Volkswagena Type 1 dzieło sztuki. Tym kimś jest Ichwan Noor. Przeczytaj, czym są jego „Beetle Spheres”!

Skąd wziął się pomysł na rzeźbę?

Ichwan Noor to artysta wywodzący się z Indonezji, jeszcze kilka lat temu, zupełnie nieznany w międzynarodowym środowisku artystów. Wykorzystując legendarną wręcz popularność Volkswagena Beetle, w 2011 roku stworzył serię rzeźb zatytułowanych „Beetle Sphere”. To egzemplarze samochodu przemodelowane tak, aby wyglądały, jak bryły znane z lekcji matematyki – kule lub sześciany.

Pierwszy egzemplarz dzieła pojawił się na wystawie „Art Motoring: Motion and Reflection”, która w 2011 roku odbywała się w Dżakarcie. Było to spotkanie miłośników klasyków oraz artystów, tworzących prace inspirowane historią motoryzacji. Tutaj artysta zaprezentował Volkswagena w postaci ogromnej kostki.

Rzeźby bardzo szybko zyskały na popularności. Dzisiaj można je oglądać w muzeach państwowych i galeriach prywatnych, m.in. w Niemczech, Szwecji, Turcji czy Chinach.

[product show="promotion" limit="50" slider="true" onlyAvailable="true"]

Sama kolekcja Beetle Sphere składa się z pięciu egzemplarzy rzeźby, z których każda ma 180 cm3 objętości. Jak twierdzi sam twórca: „Pomysł narodził się z chęci nadania kulturze transportu wyższych emocji. Rzeźby reprezentują więź, jaka powstaje między człowiekiem a krainą przedmiotu i wymuszają wyjście poza strefę komfortu klasycznej interpretacji rzeczywistości”. 

[product show="new" limit="50" slider="true" onlyAvailable="true"]

Jak powstają rzeźby Volkswagena Beetle?

Oczywiście do wykonania rzeźb nie wykorzystano historycznych egzemplarzy samochodu. Ichwan Noor podjął się spawania i łączenia ze sobą oryginalnych części tak, aby zachować przyjętą przez siebie wizję. Początkowo były to sześciany, następnie pojawiły się również sfery.

Replika nadwozia została wyrzeźbiona w poliuretanie, a następnie odlana z aluminium. Wszystkie elementy wnętrza wykonano na zamówienie tak, aby pasowały do konstrukcji. Całość uzupełniają lampy, zderzaki czy tablice rejestracyjne pochodzące od prawdziwych egzemplarzy Volkswagena Type 1.

Choć proces konstrukcyjny wygląda na skomplikowany, sam Noor skromnie zauważył, że przywrócił Beetle’owi jedynie jego pierwotną, kulistą formę.

Tworząc kolaż historii z nowoczesnością, rzeźbiarz udowodnił, że magia Volkswagena Beetle jest rozpoznawalna bez względu na ostateczny kształt samochodu.


Dlaczego akurat Volkswagen Beetle?

W wywiadzie udzielonym dla National Gallery of Victoria Noor uzasadnił swój wybór tym, że Volkswagen Type 1 jest rozpoznawany na całym świecie. Korzystały z niego miliony kierowców bez względu na wiek czy status społeczny. Jest tak popularny, że jego design został uznany za jeden z najbardziej niepowtarzalnych w całej historii motoryzacji.

Nie ma wątpliwości, że artysta trafnie odczytał potrzeby odbiorców. Jedna ze sfer została sprzedana jeszcze w dniu ekspozycji na Art Basel odbywającym się kilka lat temu w Hongkongu za kwotę… 88 tysięcy dolarów!

Jak widzisz, historyczne samochody to znacznie więcej niż tylko motoryzacja. To sztuka na międzynarodowym poziomie.

Dlatego prowadź swojego „Garbusa” z dumą. Zasługuje na to.


do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
[WIDGET-WZ]
Sklep internetowy Shoper Premium